مقاله های رسمی شامل چند بخش مهم و اساسی می شوند که رعایت دقیق و به ترتیب هرکدام، منجر به کسب نمره کامل در آن بخش می گردد. این بخش ها در زیر ذکر شده است :

 

  • صفحه نخست کار(روی جلد)

عنوان موضوع : …………………………….. (نامگذاری خلاقانه باشد و باید تمام ویژگی کار تحقیقاتی را نشان دهد.)
استاد/اساتید راهنما : …………………………….. (استاد یا اساتیدی که شما را در این امر علمی یاری نمودند.)
محقق و پژوهشگر : ……………………………..
نام مدرسه : ……………………………..
اردیبهشت 96

آدرس پست الكترونیكی در این برگه به صورت زیرنویس برای نام و نام خانوادگی محقق و پژوهشگر نوشته شود.

  • صفحه دوم کار : در این صفحه به نام خدا قرار می گیرد. نویسندگی شما در مقاله نیز دارای اهمیت است. به عنوان مثال غیاث الدین جمشید کاشانی در ابتدای رساله خود درباره عدد پی بجای به نام خدا می نویسد :

بنام آن کسی که از عدد تقسیم محیط دایره بر قطر آن آگاه است! و این یعنی خلاقیت در نویسندگی متن.

 

  • شروع مقاله :

          یک مقاله صحیح با استاندارد های جهانی از ساختاری تبعیت می کند که در زیر ذکر شده و به ترتیب باید رعایت شود.

  1. فهرست : بخش های اصلی و صفحه مربوطه کار شما در قسمت فهرست ذکر می شود.
  2. چکیده : در این بخش شما خلاصه کل مقاله علمی تان را به قلم خود نویسندگی می کنید. چكیده مقاله باید موضوع و نتایج کار تحقیقی انجام شده را بیان کند و از بیان جزئیات، شكل، جدول، معادلات، فرمول و مراجع خودداری شود. چكیده مقاله فشرده و حداکثر در 300 کلمه تهیه شود که در یك یا دو پاراگراف محدود میشود و تنها باید به اصل موضوع مقاله توجه شود.

در چکیده، تمام بخش های مقاله اعم از خلاصه مقدمه، خلاصه متن اصلی، رسیدن به مشکلات برای پرداختن به ایده و راه حل و … بصورت خلاصه ذکر می شود.

  1. مقدمه : گام ابتدایی شما برای شروع و پرداختن به مطلب علمی تان در این بخش آورده می شود. می توانید در این بخش تاریخچه یا توضیحاتی درباره واژه های علمی موضوعتان را بنویسید.
  2. شرح مقاله : این قسمت، بخش اصلی کار می باشد.  در انتهای مقاله پرداختن به مشكلات و معضلات موضوع مورد بحث، برای دادن ایده ای در قسمت بعد(نتیجه گیری) اهمیت بسیاری دارد.
  3. نتیجه گیری : ارائه ایده و راهكار پیشنهادی از جانب شمای پژوهشگر برای حل یكی از مشكلات مورد بحث با توجه به مطالعات شما و رایزنی با اساتید راهنما یعنی متخصصان آن رشته در زمینه موضوع علمی در این بخش نوشته می شود.

در بخش نتیجه گیری، نكات مهم انجام شده در کار به صورت خلاصه مرور و نتایج بدست آمده توضیح داده شوند.  از تكرار قسمت چكیده در این بخش خودداری شود.
در قسمت نتیجه گیری میتوان به نكات مبهم و قابل پژوهش جدید اشاره کرد و یا گسترش موضوع بحث را به زمینه های دیگر برای آیندگان پیشنهاد داد.

درصورت نبود بخش نتیجه گیری و ایده پردازی در مقاله عملا مقاله نویسی ای صورت نگرفته و صرفا یک توضیح علمی است.

  1. سپاسگزاری : درصورت لزوم می توانید از افراد، مدارس، کتابخانه، پژوهشگاه، دبیر و دست اندرکاران سمینار، هیأت محترم داوران و… که شما را در انجام تحقیق و پژوهش خود یاری کرده اند در این قسمت، سپاسگزاری نمایید. سپاسگزاری میزان تلاش شما را در امر تحقیق و پژوهش تان می رساند.
  2. مراجع : بخش مراجع(منابع) در انتهای مقاله قرار می گیرد و عنوان آن دارای شماره نیست. تمام مراجع باید در متن استفاده شده باشد و مشخصات کامل مراجع باید قید شود. استفاده از مراجع معتبر علمی و دانشگاهی معتبر و مورد تأیید اساتید راهنما و متخصصان رشته مورد بحث تان به مقاله شما غنای علمی می بخشد.

استفاده از پاورقی(زیرنویس) در صفحات مقاله برای توضیح واژه ها، توضیحی کوتاه درباره شخص، رجوع به منابعی خاص با ذکر شماره صفحه و بخش مربوطه و … قطعا اعتبار علمی مضاعفی به کارتان خواهد بخشید.
نه فقط سایت می تواند منبع باشد بلكه کتاب، مقاله و … نیز می تواند به عنوان منبع استفاده شود.
اگر سایتی از منبعی معتبر سخن خود را ذکر نموده نام آن منبع معتبر را بیاورید نه سایت مذکور را.

  1. ضمایم : این بخش اختیاری بوده و در صورت خواست نویسنده می توان عكسی از منبع یا مقاله استفاده شده، اثبات فرمول به کار رفته در مقاله و … را در این بخش ذکر نمود.
  2. پایان

نویسندگی مقاله از جانب شما صورت خواهد گرفت و درصورت استفاده از متن کتاب، مقاله و … به ضمیرها، فعل ها و سایر نکات ادبی دقت کنید تا کارتان یکدست شود. در این بخش خلاقیت نیز می تواند دخیل باشد. مانند بنام خدا که پیش تر در مورد خلاقیت آن توضیح داده شد.

نوشتن چکیده(خلاصه) از نویسندگی های بسیار مهم مقاله است. چون مخاطب با خواندن این خلاصه جذب کل کار شده و متن را کامل خواهد خواند.

محدودیتی برای تعداد صفحات مقاله وجود ندارد و تا می توانید کارتان دقیق و جزئی و با توضیحات کامل علمی باشد.

 

الگوی گرافیکی تهیه مقاله :
این شیوه نامه صرفا گرافیكی و براساس برخی از قابلیتهای موجود در نرم افزار Word تهیه شده و ضمن دارا بودن امتیاز این بخش در جدول داوری سمینار برای سرعت دهی چاپ کتاب مقالات برتر دانش آموزی نیز حائز اهمیت می باشد. همچنین ممکن است شکیل بودن ظاهری کار تأثیر بسزایی در دید مخاطبین و هیأت محترم داوران داشته باشد.

  • اندازه صفحه A4 باشد.
  • تنها بخش متن اصلی مقاله به صورت دو ستونی تهیه شود.
  • از به کار بردن متن در سر صفحه(Header) و پا صفحه(Footer) خودداری شود.
  • بدلیل وجود فهرست در ساختار مقاله صفحه های مقاله شماره گذاری شود.
  • اندازه و نوع قلم مطابق زیر می باشد :

عنوان مقاله در صفحه نخست(روی جلد) B Titr به سایز 16 می باشد.
قلم فارسی B Lotus به سایز 12 و قلم لاتین Times New Roman به سایز 10 می باشد.
عناوین بخش ها B Lotus به سایز 12 و پررنگ(Bold) باشد.
فونت پاورقی(زیرنویس) B Lotus به سایز 10 باشد.

  • در هر صفحه باید از 14 سطر استفاده شود.
  • فایل متنی مقاله بدون کادر، بدون پس زمینه(بک گراند)، بدون Watermark می باشد.
  • تمام متن مقاله باید Justify باشد.
  • جهت اطمینان خاطر بیشتر از فایل تان چند جای مختلف back up تهیه نمایید.

 

فایل متن مقاله پیش از روز ارائه تان داوری خواهد شد.